Oleh Mirza Zahudi
PENGENALAN
Sejak awal zaman, manusia telah menghasilkan seni. Kami adalah satu-satunya spesies yang mampu menghargai keindahan, bercerita, dan mencipta melodi cinta dan puisi yang menyedihkan. Manusia telah menggunakan seni untuk mencari ketenangan dan menyatakan hasrat terdalam mereka walaupun dalam keadaan yang paling sukar dan seni adalah lebih penting daripada era Covid-19 ini, ketegangan kaum, dan harapan yang musnah.
Seni telah kurang dihargai di Malaysia walaupun sejarah kreativiti dan inisiatif semasa negara yang panjang untuk merancakkan sektor itu. Penambahbaikan industri seni Malaysia menghadapi halangan kritikal, seperti yang ditunjukkan oleh Laporan Kuala Lumpur sebagai A Cultural And Creative City Cendana, termasuk ketiadaan rangka kerja untuk membantu pembangunan ekonomi sosial, masyarakat perintis yang tidak matang di seluruh kawasan, dan ketiadaan bantuan produktif untuk ekspresi manusia dan kawasan sosial.
Menurut pemerhatian saya, halangan paling ketara bagi rakyat Malaysia yang ingin meneruskan kerjaya dalam bidang seni mungkin adalah keyakinan umum bahawa pendidikan kreatif bukanlah pilihan yang berdaya maju untuk pertumbuhan peribadi dan profesional.
SEJARAH & LATAR BELAKANG SENI & INDUSTRI KREATIF
DI MALAYSIA
Pada masa lalu, adalah lebih mudah bagi individu untuk menghasilkan, berkongsi dan menggunakan seni dalam semua bentuk apabila teknologi digital telah berkembang maju. Kelebihan seni adalah segala-galanya tetapi halus, walaupun pada hakikatnya seni popular telah berkembang menjadi kurang ketara.
Sekarang mari kita periksa nombor. Sektor kebudayaan dan kreatif menggaji 2.1 peratus daripada jumlah tenaga kerja Kuala Lumpur setakat 2016, dan ia menjana 2.4 peratus (RM11.2 bilion) daripada jumlah KDNK KL. Pasaran keseluruhan untuk barangan imaginasi dibangunkan sama sekali, meningkat secara mendadak dalam saiz daripada $208 bilion daripada 2002 kepada $509 bilion pada setiap 2015, mengikut penumpuan UNCTAD pada TINJAUAN EKONOMI KREATIF: Trend dalam Perdagangan Antarabangsa dalam Industri Kreatif 2002-2015.
Empat daripada 10 pengeksport utama barangan imaginatif global pada tahun 2015 adalah dari Asia, dengan China mengambil kedudukan terbaik dengan cemerlang. Di seluruh dunia, ekonomi kreatif menyokong hampir 30 juta pekerjaan dan membawa masuk pendapatan $2.25 trilion, atau 3% daripada KDNK global. Kuala Lumpur disebut dalam kajian Cendana sebagai pusat kreatif antarabangsa yang sedang membangun. Bandar ini boleh menyaingi komuniti bandar metropolitan dan yang baru muncul di Asia Tenggara sebagai pusat penting untuk pertukaran, pembangunan dan budaya memandangkan kepada 7 juta penduduknya yang berubah secara etnik dan berkembang di seluruh dunia.
Satu lagi perbezaan ketara ialah kerap menyebut teknologi, kreativiti dan inovasi dalam ucapan perdana menteri Malaysia sekarang, Dato’ Seri Najib Tun Razak, sama ada beliau bercakap mengenai pendidikan, agama, pelancongan atau budaya. Pengurusan kanan banyak organisasi swasta juga telah menekankan nilai budaya, pelancongan, dan CI dalam ucapan dan rancangan mereka. Kerajaan telah bekerjasama rapat dengan syarikat perniagaan utama di Malaysia, termasuk Petroliam Nasional Berhad (Petronas), YTL Corporation dan AM Bank, untuk meningkatkan operasi CI ke standard antarabangsa.
Untuk melindungi IP dan kehadiran dalam taliannya, Malaysia juga telah menyertai Pertubuhan Harta Intelek Dunia (WIPO) (MSC 2009). Di samping itu, beberapa agensi kerajaan seperti Kementerian Sains dan Teknologi [MoSTI] dan Kementerian Pengajian Tinggi [KPT] telah mewujudkan dasar untuk menggalakkan pertumbuhan CE bagi memajukan CI dan memberi manfaat kepada industri CE (MSC 2010) Pertumbuhan industri kreatif di Malaysia mempunyai kesan budaya yang penting.
PENCAPAIAN DARIPADA INDUSTRI SENI & KREATIF
Dengan Saladdin: Siri Animasi, Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) berusaha untuk mencapai tugas sukar untuk membuat alam semesta bertenaga yang besar. Siri Upin dan Ipin yang telah lama dipaparkan kepada Les Copaque, BoBoiBoy oleh Animonsta Studios, dan Ejen Ali oleh WAU Animation, dalam apa jua keadaan, telah bercakap dengan pasaran Malaysia serta menembusi sektor perniagaan Singapura, Indonesia dan Brunei. Jelas sekali, Ejen Ali: The Movie, yang dibuat oleh MDEC dengan bantuan daripada Primeworks Studios dan bekerjasama dengan Wau Animation, mempunyai pilihan untuk memperoleh RM20 juta yang ideal selepas hanya 14 hari penghantaran. Selepas 43 hari, filem itu membayangi BoBoiBoy Movie 2 untuk bertukar menjadi filem yang paling terkenal di Malaysia. Oleh Ejen Ali Pelan kewangan penciptaan RM5.5 juta The Movie menyokong banyak pekerjaan di kawasan imaginatif Malaysia.
Lebih-lebih lagi, perniagaan pengembara negara mendapat keuntungan daripada pembangunan bidang kepakaran dan budayanya. Ipoh telah dipaparkan sebagai objektif dalam The New York Times pada tahun 2018. Gubahan oleh tukang Lithuania Ernest Zacharevic, yang sebelum ini pernah membuat seni halus di Georgetown Pulau Pinang, dirujuk dalam artikel itu sebagai salah satu tarikan utama bandar itu. Ledakan baru bistro elegan di bandar ini dengan bahagian dalam tertentu dan “KebolehInstagramma” yang hebat dianggap sebagai tokoh penting untuk mencapai kualiti yang jelas mengikut dunia. Ini menunjukkan bahawa kesahihan bangunan dan nilai dalaman yang menarik adalah agak kecil kepada kekukuhan utamanya.
Georgetown di Pulau Pinang telah lama menjadi tempat percutian yang popular untuk tetamu ke Malaysia. Gabungan memeranjatkan beberapa komponen sosial di bandar ini, reka bentuknya yang boleh disahkan, dan seni halus jalan raya yang canggih semuanya telah menarik perhatian pelancong untuk masa yang lama. Profesion tukang Ong Kim Seng mengisi sebagai bukti bahawa mutu kerja pada umumnya bukan sekadar minat sampingan dan ia mungkin memberi ganjaran dari segi kewangan.
Membeli-belah telah menjadi bahagian terbesar kos pergerakan bermula sekitar 2015, seperti yang ditunjukkan oleh Profil Pelancong Malaysia 2018 Mengikut Pasaran Terpilih. Produk paling terkenal yang dibeli oleh tetamu semasa mereka membeli-belah ialah hasil kerja tangan dan pernak-pernik, pakaian dan makanan. 96.2 peratus daripada penjelajah mengatakan mereka membeli pakaian semasa pergi ke Malaysia, manakala 98.8 peratus mengatakan mereka membeli kerja yang teliti. Ini menunjukkan bahawa keistimewaan konvensional Malaysia seperti batik, permata, tembikar sebenarnya mempunyai minat.
Sehubungan itu, jelaslah bahawa kawasan ekspresi dan budaya Malaysia mempunyai potensi yang sangat besar. Bukan ketiadaan minat, sebaliknya ketiadaan instrumen utama, institusi dan pentadbiran untuk membantu pembangunan kewangan mungkin menjadi cabaran utama bagi pengrajin Malaysia. Satu kes baharu ialah rekod penulis lirik vokal Malaysia Yuna bertemu dengan ketua markah di sana untuk memajukan lagu Inggerisnya. Memandangkan dia percaya bahawa tiada siapa yang perlu memberi perhatian kepada muzik Inggerisnya, ketua nama yang dirujuk menolak permintaannya untuk mendapatkan bantuan dengan mengiklankan lagu Inggerisnya dan mengesyorkan agar semua perkara sama, dia membuat koleksi dengan 9 melodi Melayu dan 1 bahasa Inggeris. lagu. Dia dengan cara ini bersetuju dengan perjanjian dengan organisasi rekod bukan arus perdana yang berpangkalan di New York City, Fader Label. Dia merupakan tukang tunggal dari Malaysia yang muncul di Carta R&B Top 10 Billboard AS
SECARA TIDAK LANGSUNG MEMPENGARUHI PELANCONGAN BUDAYA
Memandangkan industri seni dan kreatif entah bagaimana berkaitan dengan pelancongan budaya, adalah lebih baik untuk membincangkan sedikit sejarah industri budaya Malaysia dan kemudian bagaimana ia juga menyumbang untuk mengekalkan ekonomi negara ini. Sejak tahun 1950-an, budaya Malaysia telah memberi kesan yang besar kepada pembangunan sosioekonomi mereka. Manakala industri pelancongan budaya negara berjaya menarik jumlah pelawat tempatan dan asing yang cukup besar. Pelancongan budaya adalah salah satu daripada tiga sebab utama orang melancong di dalam atau luar negara, terutamanya di negara membangun di kawasan Asia, menurut Pertubuhan Pelancongan Dunia (WTO) (2004).
Akibatnya, banyak negara secara aktif memasarkan pelancongan budaya mereka kepada pengembara domestik dan asing (Smith 2007). Untuk menarik minat pasaran, barangan pelancongan budaya telah dibungkus semula. Dalam pasaran semasa, aspek kreativiti, inovasi dan teknologi diperlukan dalam bidang seperti reka bentuk, media dan pengiklanan, dan produk cenderamata.
ISU DAN CUBAAN UNTUK MENGESAN KEADAAN
“Perniagaan kreatif di Malaysia mempunyai kedudukan sebagai pembuat gaji rendah apabila berbeza dengan bidang pekerjaan yang berbeza,” menurut CENDANA. Ini dijangka, pada tahap tertentu, untuk mempamerkan dan kemajuan yang mengerikan. Ramai pakar yang timbul sedang memajukan kerja mereka pada asasnya melalui hiburan maya. Kemegahan Malaysia secara berlebihan sekerap mungkin diabaikan. Lebih ramai pakar Malaysia mungkin diambil kira dengan bantuan tersusun dan kaedah pentadbiran, kerana nama muzik menjadi lebih berkuasa, dan kurang berjudi kerana reka bentuk yang disediakan.
Oleh itu, sektor seni Malaysia sangat menjanjikan dari segi kerajaan dan rakyat benar-benar mendapat manfaat daripadanya dengan meletakkan sokongan kawal selia yang ideal dan betul. Ini disebabkan oleh fakta bahawa jika individu atau organisasi yang betul mengambil tindakan yang sewajarnya, ia akan memberi kesan yang sangat bermanfaat. Prestasi hab dan infrastruktur kreatif akan lebih baik, pasaran kreatif akan dipupuk, akan ada lebih banyak bantuan perniagaan dan pelaburan, dan pelancongan akan ditingkatkan, menurut CENDANA. Ini hanyalah sebahagian daripada kesan berfaedah yang bakal dinikmati oleh negara ini.
Untuk berjaya mewujudkan industri baharu, seperti ekonomi kreatif dan industri kreatif, entiti awam dan swasta mesti bekerjasama dengan berkesan. Demi sektor sosioekonomi negara mereka, kedua-dua pihak bergantung antara satu sama lain. Florida (2005) menyatakan bahawa agar bandar menjadi kreatif, mesti ada juga pemimpin, pentadbiran dan komuniti yang kreatif. Kejayaan ekonomi kreatif akan melonjakkan ekonomi tempatan; justeru semua pihak mesti bekerjasama. Untuk kekal berdaya saing dan relevan, industri pelancongan budaya yang lebih mantap perlu bekerjasama rapat dengan elemen industri kreatif yang lain.
Majoriti negara kini menghasilkan dan memasarkan tawaran pelancongan budaya mereka dengan kemasukan industri kreatif. Pertumbuhan pelancongan budaya adalah penting untuk mengekalkan budaya dan nilai negara, dan CI akan membantu barangan pelancongan budaya memberikan pelanggan pengalaman yang tidak dapat dilupakan, kaya dan tersendiri. Barangan dan perkhidmatan akan menjadi lebih bernilai akibatnya, dan ia juga akan lebih mudah untuk dijual. Industri-industri ini dikaitkan, justeru kerjasama yang berkesan diperlukan antara mereka. Industri-industri ini mungkin menyumbang paling banyak kepada kesejahteraan sosioekonomi negara dengan bantuan dan dedikasi kerajaan. Bagi mewujudkan sektor ekonomi kreatif yang berdaya saing, peserta utama juga harus meningkatkan rangkaian mereka dengan perniagaan asing. Untuk meminimumkan pertindihan dasar dengan sektor lain, yang mungkin merumitkan pelaksanaan dan penguatkuasaan, pertimbangan yang sewajarnya perlu diberikan semasa pembentukan dasar.

KESIMPULAN
Industri seni Malaysia suatu hari nanti mungkin menduduki kedudukan utama dalam landskap budaya dan kreatif dunia dengan usaha yang tertumpu, yang memerlukan gabungan pelaburan dan pentadbiran sektor kerajaan dan swasta. Jangan berputus asa dengan keinginan anda untuk menumpukan hidup anda kepada seni kreatif, anak muda Malaysia. Sektor seni Malaysia mempunyai potensi yang belum diterokai yang hanya menunggu untuk direalisasikan. Terdapat cukup ramai peniaga saham dan jurubank di dunia, tetapi kita mungkin memerlukan lebih ramai artis. Sementara itu untuk membuat kesimpulan mengenai bahagian pelancongan budaya, Untuk berjaya membina industri baharu, seperti ekonomi kreatif (CE) dan industri kreatif (CI), kerajaan dan organisasi perniagaan mesti bekerjasama dengan berkesan. Demi sektor sosioekonomi negara mereka, kedua-dua pihak bergantung antara satu sama lain. Florida (2005) menyatakan bahawa agar bandar menjadi kreatif, mesti ada juga pemimpin, pentadbiran dan komuniti yang kreatif. Kejayaan CE akan meningkatkan ekonomi tempatan; justeru semua pihak mesti bekerjasama. Untuk kekal berdaya saing dan relevan, industri pelancongan budaya yang lebih mantap perlu bekerjasama rapat dengan elemen CI yang lain.
Majoriti negara kini menghasilkan dan memasarkan tawaran pelancongan budaya mereka dengan kemasukan CI. Pertumbuhan pelancongan budaya adalah penting untuk mengekalkan budaya dan nilai negara, dan CI akan membantu barangan pelancongan budaya memberikan pelanggan pengalaman yang tidak dapat dilupakan, kaya dan tersendiri. Barangan dan perkhidmatan akan menjadi lebih bernilai akibatnya, dan ia juga akan lebih mudah untuk dijual. Industri-industri ini dikaitkan, justeru kerjasama yang berkesan diperlukan antara mereka. Industri-industri ini mungkin menyumbang paling banyak kepada kesejahteraan sosioekonomi negara dengan bantuan dan dedikasi kerajaan. Bagi mewujudkan sektor ekonomi kreatif yang berdaya saing, pemain utama juga harus meningkatkan rangkaian mereka dengan perniagaan dalam dan luar negara.